Det nya goda livet

2017-07-21
08:33:17

Swimrun

Härligt med så mycket simning nu. Igår startade vi (jag, Patrik och Emma) morgonen med ett härligt simpass i nästan platt vatten nere i Bergkvara. Min klocka ville egoboosta mig genom att tala om att jag simmat 4120 m på 53 min, inte riktigt rimligt för mig. Jag upptäckte att jag missat att ställa om klockan från löpning till simning. Därav blev det lite hoppsan, hejsan med distansen. Mer rimligt är någonstans mellan 2500- och 3000 meter. 


På sena eftermiddagen åkte jag och Patrik upp till Iglasjön. Här skulle swimruntränas och vi ville ju testa om konstruktionerna för dolmen funkade. Patrik hade borrat fyra hål i dem och satt igenom elastiska tunna rep som vi nöp ihop med en plastclip.
På plats mötte vi upp Lars-Göran med. Han skulle först simma och sen springa lite. Jag och Patrik tog ett varv, först med simning och sen löpning där jag fick lite tips och trix. Ett varv runt Iglasjön är ca 2,3 km. Därefter fick jag springa efter eget huvud men fick tipset att gå i land vid badstranden för första delen av stigen där är ganska stökig, bra träning med andra ord. Det blev ner i sjön på en klippa strax jämte badstranden. Sen svänga runt och upp på utsatt plats och springa ett varv. Nu hade benen vaknat till lite, kändes kalasbra. Tillbaka på stranden hoppade jag i på samma ställe igen men simmade denna gången till den plats där vi hoppade upp första gången. Inte riktigt lika lätt att kliva upp bland dy och näckrosor som på en sandstrand. Nu hade jag bestämt mig för att springa två varv runt sjön, jag ville testa både dräkten, hur varm den blev och benen så det inte började göra ont någonstans. Dräkten blev inte alls så varm som man kunde tro när man stod still, när jag cabbat ner så släppte den in bra med luft. Benen höll fantastiskt bra och känns även bra såg är dagen efter. Jag hade kikat ut ett annat ställe att hoppa i vid sjöns norra strand med. Jag visst att där fanns mycket sten så jag tog det säkra före det osäkra och hoppade i från en brygga som fanns där. Det låg ett par stora stenar under ytan som jag fick hasa över men sen var det fritt blås tvärsöver sjön ca 300 m. Det har fantastiskt roligt, nu ser jag fram emot Skärgårdsutmaningen ännu mer. Det kommer definitivt vara kallare vatten, men nu är grejerna testade och jag har fått en lite känsla av hur det kommer kännas att kliva upp efter en simning osv. Det blev 10,5 km totalt igår. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: