Det nya goda livet

2016-06-27
20:20:46

Hemdags :-(

Juhupp... så är det. Imorgon bär det av mot Småland igen. Jag längtar grymt mycket

efter barnen men kommer sakna Patrik och Jämtland väldigt mycket.
Han har fått jobba idag så då passade jag på att ut och cykla en sväng. Från Rätan till Åsarna är det ca 2 mil fick jag som tips från coachen och det tog jag. Jag följde E45 mot Åsarna och det blev en ritkgit trevlig runda. Det är en ganska vältrafikerad väg men alla blisiter ( och då menar jag alla) körde skitbra. Sen fick man glada tummen upp från ett gäng polska motorcyklister. Stämningen var på topp. Otäckt blev det bara när jag kom fram till Åsarna när en ouppmärksam bilist var på väg ut framför mig från en mack. Som väl är hade han rutan nere så jag kunde tjoa på honom. Jag fick nypa till rejält på bromsen och kunde köra på. Backdäcket låste sig för ett kort ögonblick, så jag nöp lite för hårt där, men jag höll mig på hjulen.
Vägen tillbaka till Rätan löpte utan några som helst bekymmer. Tänk om alla bilister kunde köra som de som åkte mellan Rätan och Åsarna.

Ikväll har jag roat mig med att fota Patrik när han simmade. Återigen kom-ihåg-lapp att ta med det andra objektivet så jag kan zooma in mer.

Han är så duktig <3 och stark!

2016-06-27
20:09:03

3 av 5 avklarade

Jajamensan så är det. 3 av 5 vattefall i jämtland har vi nu besökt. Under går dagen blev det först en ganska lång vandring fram och tillbaka till Fallmora. När vi påbörjade vandringen udnrade vi lite hur i hela friden vi skulle hitta vattenfall på denna karga plats, det var bara ljunghedar så långt ögat kunde nå och man såg andra fjäll sticka upp runt omkring. Vi mötte ett par som var ute och vandrade. Det enda sällskapet vi hade i övrigt var en lite Ljungpipare som gick och visslade på oss. Fallmoran är två små fall som föll väldigt vackert ner i en liten lagun eller vad man ska kalla det. Jag kunde ju inte låta bli att sticka ner fötterna, vattnet var iiiiskallt :-D

Den lilla Ljungpiparen syns som en lite prick mitt på bilden, kom-ihåg-lapp till mig; alltid ha med det större objektivet.

Kargt var det ja, nu närmar vi oss ändå Samevistet efter 2-3 km promenerad över ljunghedar.

Fallmoras övre fall

Fallmoras nedre fall, här fanns det lägerplats så då blev det en paus.

Efter vandringen tillbaka till bilen hade vi nära till nästa fall Sångåfallet. Det låg endast 100 m från vägen så det var en nätt promenad dit.
Mycket vatten och väldigt högt fall

Fantastiskt fint.

När vi sedans skulle lämna fallet så tyckte min käre Patrik vi skulle testa en annan väg... Om jag nu säger att vederbörande har pysslat med bergsklättring så kan ni säkert gissa ut resten själva... Han hittade en VÄDLIGT bran (i mina ögon) slänt att klättra upp för. Tur att jag har fullt förtroende för denne man för annars hade jag aldrig gått med på en sån bravad. Det var spännande!

3 av 5 fall avklarade, nästa gång jag åker upp har jag barnen med mig så då lär det bli återbesök.

2016-06-25
21:17:11

Mer äventyr

Idag gav vi oss iväg på nästa äventyr mot Fettjeåfallet. Ett fall som slänger dig 60 höjdmeter ner från berget. Bara vandringen dit var helt magisk. Naturen var fantastisk. Man gick på mjuka stigar, korsade broar och klättrade över klippor på vägen dit. Väl framme höjde man blicken och blev bara helt andetagen av hur enormt allt omkring en var.

Hemma igen blev det lite mat och en lite paus innan vi kastade oss ut i sjön för lite öppet vatten simning. Patrik ska ju köra swimrun i augusti med en annan Malin så vi passade på att träna på att simma med lina mellan oss så han fick dra lite på mig. Sen tränade jag lite på att navigera i vattnet. Simningen kändes mycket bättre idag mot i förrgår. Finns mer att träna på men det gåråt rätt håll. Jag kanske ska borde testa på ett swimrun själv, jag blir ju onekligen sugen när jag få hjälpa Patrik lite i hans träning med att agera dragankare ;-)

På väg upp, på frågan ifall det varit djupare var vi rörande överrens om att vi INTE hade vågat hoppa ändå :-)

60 höjdmeter var det ja :-O

Det var superhäftigt och dånet kan jag knappt beskriva.

Det var en magisk plats.

Lite balansgång är alltid kul. "Nu är det din tur" tyckte Patrik