Det nya goda livet

2016-06-27
20:09:03

3 av 5 avklarade

Jajamensan så är det. 3 av 5 vattefall i jämtland har vi nu besökt. Under går dagen blev det först en ganska lång vandring fram och tillbaka till Fallmora. När vi påbörjade vandringen udnrade vi lite hur i hela friden vi skulle hitta vattenfall på denna karga plats, det var bara ljunghedar så långt ögat kunde nå och man såg andra fjäll sticka upp runt omkring. Vi mötte ett par som var ute och vandrade. Det enda sällskapet vi hade i övrigt var en lite Ljungpipare som gick och visslade på oss. Fallmoran är två små fall som föll väldigt vackert ner i en liten lagun eller vad man ska kalla det. Jag kunde ju inte låta bli att sticka ner fötterna, vattnet var iiiiskallt :-D 
 
Den lilla Ljungpiparen syns som en lite prick mitt på bilden, kom-ihåg-lapp till mig; alltid ha med det större objektivet.
 
Kargt var det ja, nu närmar vi oss ändå Samevistet efter 2-3 km promenerad över ljunghedar.
 
 
Fallmoras övre fall
 
Fallmoras nedre fall, här fanns det lägerplats så då blev det en paus.
 
 
Efter vandringen tillbaka till bilen hade vi nära till nästa fall Sångåfallet. Det låg endast 100 m från vägen så det var en nätt promenad dit.
Mycket vatten och väldigt högt fall
 
Fantastiskt fint.
 
När vi sedans skulle lämna fallet så tyckte min käre Patrik vi skulle testa en annan väg... Om jag nu säger att vederbörande har pysslat med bergsklättring så kan ni säkert gissa ut resten själva... Han hittade en VÄDLIGT bran (i mina ögon) slänt att klättra upp för. Tur att jag har fullt förtroende för denne man för annars hade jag aldrig gått med på en sån bravad. Det var spännande!
 
3 av 5 fall avklarade, nästa gång jag åker upp har jag barnen med mig så då lär det bli återbesök. 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: