Det nya goda livet

2015-03-14
09:20:51

Måste vi "unna oss"?

Delade länken nedan på min Facebook och få då direkt kommentaren att man måste ju få "unna sig" onyttigt gott ibland. Måste man det? 
 Mina barn får choklad ibland men jag reglerar mängden. Men vi måste inte. Vi fredagsmyser oftast med grönsaker och dip, gärna utelek eller att de cyklar med mig på min löparrundan innan vi sätter oss . Alla nöjda. Vi till och med glömmer det där sockret oftast.  
Det känns bra att göra så här men skrämmande när kommentarerna haglar om att man ska "unna" sig men jag vet att det är för barnen och deras uppväxt. 

En del blir rädda att barnen ska få ätstörningar. Hur kan de bli det? Jag säger åt barnen att de inte får socker i veckorna eller i för stor mängd för det är onyttigt pga just sockret.  Skulle inte falla mig in att säga att de inte får det för de blir feta.

Jag bantar inte, tvärtom , jag äter som en häst :-) mina barn växer och är aktiva och äter, riktig mat! Kött, ovangjordgrönsaker, feta mejerier och lchf/paleo. Det mesta gillar de. 

Så varför ska man "unna sig"? Är det för att falla in i ramen för "normal"? För att  "Alla gör det"?

http://www.kostdoktorn.se/fredagsmys-hos-kostdoktorn

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: