Det nya goda livet

2010-07-30
09:20:10

Vilken tur!

Det var nära att jag gick och la mig igen när klockan hade ringt och jag väl masat mig upp halv 6 men på något sätt gick benen mer eller indre av sig själva. Ut i hagen och hämta Maja och sen ner tillstallet *gäsp*

Borstade och sadlade och iväg tänkte jag skulle prova ny ridväg. Red mellan två åkrar, jäkla tur jag travade för där stod både en traktor och en rulle med bevattningsslang, som väl va travade jag annars hade hon nog vuxit fast. bakom åkrarna fanns en "vildäng" som inte brukas. Där fanns en back så vi kunde klättra lite. Den tillhör tydligen gården så jag ska helt klart fråga om man kan få vara där. Sen red jag upp i skogen, perfekt så Maja fick lyfta lite på benen. Här var jag väligt osäker på vägen men efter att forserat lite snår hittade jag eng ammal trakorväg, på en hållet kom man ner till veteåkern, på andra sidan ett elstänglsel *hmm* då hittade jag en ännu äldre traktorväg, här mötte jag först en rådjursget och sen kom hennes kid *så jäkla sött!!!" Nu fick jag åter igen forsera lite snår. Nu red jag i kanten av en annan veteåker. Livrädd att någon skulle tro jag var ute i grödorna men höll mmig väldigt nog i kanten. Lyckades hitta en "grind" av taggtråg som jag öppnade och tog mig igenom. Nu trodde jag att jag var på vägen som jag letade efter men icke. Snart insåg jag att jag var i en hage!!! *iiip* åter igen lyckades jag hitta en ett grindhål med tagg tråd och lyckades ta mig ut, har fortfarande ingen aning om ifall det var några djur i hagen....

Nu äntligen lyckades jag hitta vägen som jag letat efter. Nu tänkte jag passa på att galopper så jag manade på Maja men det blev "travartrav" så det sjöng om det. Hade  sträckan varit liiite längre hade jag nog fått henne att falla över. Nu kom jag över vägen till välkända domäner :-) genom skogen fick hoppa av för en bom. Jag har iallafall tränat upp och avsittning :-)

När vi kom ner på aslfalten så fattade jag trav i väggrenen, var lite sen för sambon skulle till en jaktaffär idag.
Rebecca hade provat att galopper Maja igår men hjälp av gungmetoden (läs boken Från tävlingstravare till ridhäst**) Så jag började prova att gunga och dirket började hon galoppera med frambenen så jag gungade på och rätt som det var galopperade hela hästen och jag berömde och vi galopperade, hon tyckte dock att väggrenen inte var något att ha och gick upp mitt på vägen... oups. Som väl e ser man långt där och det var inga bilar i sikte. efter det var det bara att spänna upp sadelgjorden lite och skritta hem.
Att jag inte klurade ut själv att använda denna metoden är över mitt förstånd. För Maja är ju både i skritt och trav väldigt känslig för viktförändring i sadeln. Man kan ju styra henne med hjälp av att bara ändra vikten.
Tack än en gång Becca!!


** Författare Lillian Holmer
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: